Søg i denne blog

tirsdag den 14. oktober 2014

Opsummerende refleksionsindlæg

Jeg ønsker i denne blog at reflektere over anvendelse af blogværktøjet i min dagligdag. Dagligdagen har jeg beskrevet i den foregående blog. Refleksionerne er bygget på bogen ”E-Læring på web 2.0. af Nina Bonderup Dohn og Lars Johnsen. Samfundslitteratur. 2009”, og egne tanker med bogen som baggrund.
Når jeg på sigt skal arbejde med en online klasse, vil jeg antageligt anvende flipped classroom. Flipped classroom skal være et grundlæggende princip, og jeg kan godt forestille mig at anvende blog platformen til at understøtte denne proces. Mange af de processer, jeg afvikler i min analoge undervisning på klassen, skal således afvikles på blog platformen.
Jeg vil kunne starte med et oplæg og en kort intro, hvorefter de studerende selv kan studere derhjemme. Efterfølgende vil jeg oprette en blog, hvor det faglige indhold kan diskuteres og kommenteres - ligesom vi gør på den nuværende analoge klasse. Dette forhold behandles også i ”E-Læring på web 2.0”, som påpeger at diskussion og vidensopbygning også kan foregå i en online debat, blot med omvendt kronologi og uden mulighed for at følge en tråd.
Bloggen kan på samme måde som en diskussion på klassen styrke den faglige begrebsindlæring og dannelsesproces gennem sproget.  
I forbindelse med opgaveløsning og fremlægning kan jeg dele klassen op i fire og give dem fire blog platforme, hvorpå de skal vidensdele og løse opgaver. Herefter kan de studerende fremlægge de resultater, de kommer frem til på adobe connect for hele klassen. Det kan være en fordel for mig som underviser, når jeg kan følge med i og se helt ind i processen gennem den fortløbende blog. Så kan jeg se, hvis der er nogle studerende, der ikke er med og dermed kræver en ekstra indsats fra min side.
I forbindelse med opstartsopgaver kan jeg anvende en individuel blog. På denne individuelle blog kan afleveringerne foretages, da der er klokkeslæt på alle indlæg.
På den individuelle blog kan der også foretages vejledning ud fra den enkeltes behov og erfaringer.
Den individuelle blog skal være et trygt frirum, iht. ”E-Læring på web 2.0”, hvor den studerende kan komme med alle de tanker, der for den studerende er relevant.
Alt i alt kan jeg se at bloggen rummer mange muligheder og evt. kan fremme undervisningen på 
nogle punkter.  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar