Jeg underviser som før nævnt
i varmetab gennem klimaskærmen, og i den forbindelse har jeg prøvet flere
didaktiske principper af. Til at starte med tænkte jeg, det var vigtigt at
forklare alt på en meget deduktiv måde, så jeg vidste, at jeg havde været det
hele igennem. Som ny underviser gav det mig en god ro, og jeg glædede mig til
den interne evaluering, hvor jeg kunne se mine studerende anvende de
færdigheder jeg minutiøst havde gennemgået for dem. Det viste sig hurtigt, at
der ikke var mange, der kunne anvende end sige huske noget af det, jeg vidste
jeg havde gennemgået for dem. Jeg begyndte derfor at søge didaktisk efteruddannelse,
og glæder mig dagligt over de værktøjer, jeg allerede har tilegnet mig. Lige nu
afvikler jeg det samme fag i to parallelklasser - en dansk og en international
klasse. Jeg forsøger at tilpasse undervisningen til klassen på dagen men også at
holde undervisningen næsten parallel.
Jeg arbejder mere
induktivt og prøver aktivt at udøve klasseledelse (Mads Hermansen) ved at styre
processen og hele tiden knytte an til den forforståelse de studerende
kommer med.
For at understøtte dannelse
og uddannelse af de studerende forsøger jeg at arbejde på mange niveauer i
erkendelse af at ”alt hænger sammen med alt”(citat fra Hermansens blog http://www.madshermansen.dk/)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar