Søg i denne blog

torsdag den 9. oktober 2014

Bloggen som refleksions- og formidlingsværktøj


Jeg underviser som før nævnt i varmetab gennem klimaskærmen, og i den forbindelse har jeg prøvet flere didaktiske principper af. Til at starte med tænkte jeg, det var vigtigt at forklare alt på en meget deduktiv måde, så jeg vidste, at jeg havde været det hele igennem. Som ny underviser gav det mig en god ro, og jeg glædede mig til den interne evaluering, hvor jeg kunne se mine studerende anvende de færdigheder jeg minutiøst havde gennemgået for dem. Det viste sig hurtigt, at der ikke var mange, der kunne anvende end sige huske noget af det, jeg vidste jeg havde gennemgået for dem. Jeg begyndte derfor at søge didaktisk efteruddannelse, og glæder mig dagligt over de værktøjer, jeg allerede har tilegnet mig. Lige nu afvikler jeg det samme fag i to parallelklasser - en dansk og en international klasse. Jeg forsøger at tilpasse undervisningen til klassen på dagen men også at holde undervisningen næsten parallel.

Jeg arbejder mere induktivt og prøver aktivt at udøve klasseledelse (Mads Hermansen) ved at styre processen og hele tiden knytte an til den forforståelse de studerende kommer med.

For at understøtte dannelse og uddannelse af de studerende forsøger jeg at arbejde på mange niveauer i erkendelse af at ”alt hænger sammen med alt”(citat fra Hermansens blog http://www.madshermansen.dk/)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar