På de tidligere omtalte
parallelklasser arbejder jeg nu med flipped classroom, på den måde at de får en
kort intro til noget nyt materiale i slutningen af en lektion, hvorefter de
selv skal studere og bruge tiden hjemme på at tilegne sig det nye materiale/emne.
Et nyt emne har tit en hvis ”inkubationstid”, og med ”inkubationstid” mener jeg
i denne sammenhæng, at det er nødvendigt at tilegne sig emnet i små bidder, der
løbende skal behandles. Måske ryster det nye materiale noget af den
eksisterende viden, og så kræver det en ny gennemlæsning og nogle nye små bidder
af det nye materiale. Dette er en tidskrævende proces, når det nye materiale
skal forstås og bearbejdes ud fra egne erfaringer.
På klassen, i den
efterfølgende lektion, vil jeg starte en diskussion op, med nogle forberedte
spørgsmål eller billeder, der skal danne grundlag for diskussionen. Jeg står
rent fysisk nede i klassen og ikke oppe ved tavlen, for at understrege at dette
er noget, vi er fælles om at frembringe. Jeg udøver dog klasseledelse i og med
at jeg spørger og derved styrer diskussionen løbende. Ved at gribe emnerne i
luften kommer vi ofte langt omkring og får arbejdet med emnet på mange
niveauer. Jeg bestræber mig altid på at anskueliggøre, at de studerende ikke
skal gøre noget, fordi jeg siger det, men fordi de skal bruge det i deres virke
fremover. Gennem diskussionen prøver jeg at introducere de studerende til det
faglige sprog med de specifikke termer og begreber, således at
dannelseselementet kan blive styrket gennem sprogdannelsen.
Jeg deler ofte klassen op
i fire (på bedste spejdermanér, - du er nr. 1 og du er nr 2. osv.) og beder de
studerende om at fremlægge opgaver i emnet. Disse opgaver skal de løse i
fællesskab og får derved tid til vidensdeling. Alle opgaver skal løses, men det
er kun en af de fire opgaver, de skal præsentere på tavlen. Jeg lægger på dette
tidspunkt meget vægt på metode og grundlag for opgaveløsningen, frem for
resultatet.
For at sikre en løbende
evaluering og tilbagemelding til mig, har jeg indført at alle mine
lektionsblokke (to eller fire lektioner) starter med en opstartsopgave. Denne
opstartsopgave er forberedt på forhånd og præsenteres når lektionen starter. Efter
30 min. afsluttes opgaven, ved at jeg indsamler opgaverne i papirform. Udover
at give mig løbende standpunkter og rutine for den studerende, anvender jeg
også opgaverne til af føre fravær efter. I disse opstartsopgaver kontrollerer jeg
løbende resultatet.
Næsten alle lektioner
afsluttes med personlig vejledning, hvor jeg sidder i klassen og de studerende
frit kan komme og spørge i en form for frirum. Her findes der ikke dumme
spørgsmål, det er kun mig, der kan give et dumt svar.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar