Søg i denne blog

fredag den 10. oktober 2014

Bloggen som refleksions- og formidlingsværktøj


På de tidligere omtalte parallelklasser arbejder jeg nu med flipped classroom, på den måde at de får en kort intro til noget nyt materiale i slutningen af en lektion, hvorefter de selv skal studere og bruge tiden hjemme på at tilegne sig det nye materiale/emne. Et nyt emne har tit en hvis ”inkubationstid”, og med ”inkubationstid” mener jeg i denne sammenhæng, at det er nødvendigt at tilegne sig emnet i små bidder, der løbende skal behandles. Måske ryster det nye materiale noget af den eksisterende viden, og så kræver det en ny gennemlæsning og nogle nye små bidder af det nye materiale. Dette er en tidskrævende proces, når det nye materiale skal forstås og bearbejdes ud fra egne erfaringer.

 

På klassen, i den efterfølgende lektion, vil jeg starte en diskussion op, med nogle forberedte spørgsmål eller billeder, der skal danne grundlag for diskussionen. Jeg står rent fysisk nede i klassen og ikke oppe ved tavlen, for at understrege at dette er noget, vi er fælles om at frembringe. Jeg udøver dog klasseledelse i og med at jeg spørger og derved styrer diskussionen løbende. Ved at gribe emnerne i luften kommer vi ofte langt omkring og får arbejdet med emnet på mange niveauer. Jeg bestræber mig altid på at anskueliggøre, at de studerende ikke skal gøre noget, fordi jeg siger det, men fordi de skal bruge det i deres virke fremover. Gennem diskussionen prøver jeg at introducere de studerende til det faglige sprog med de specifikke termer og begreber, således at dannelseselementet kan blive styrket gennem sprogdannelsen.

Jeg deler ofte klassen op i fire (på bedste spejdermanér, - du er nr. 1 og du er nr 2. osv.) og beder de studerende om at fremlægge opgaver i emnet. Disse opgaver skal de løse i fællesskab og får derved tid til vidensdeling. Alle opgaver skal løses, men det er kun en af de fire opgaver, de skal præsentere på tavlen. Jeg lægger på dette tidspunkt meget vægt på metode og grundlag for opgaveløsningen, frem for resultatet.

For at sikre en løbende evaluering og tilbagemelding til mig, har jeg indført at alle mine lektionsblokke (to eller fire lektioner) starter med en opstartsopgave. Denne opstartsopgave er forberedt på forhånd og præsenteres når lektionen starter. Efter 30 min. afsluttes opgaven, ved at jeg indsamler opgaverne i papirform. Udover at give mig løbende standpunkter og rutine for den studerende, anvender jeg også opgaverne til af føre fravær efter. I disse opstartsopgaver kontrollerer jeg løbende resultatet.

Næsten alle lektioner afsluttes med personlig vejledning, hvor jeg sidder i klassen og de studerende frit kan komme og spørge i en form for frirum. Her findes der ikke dumme spørgsmål, det er kun mig, der kan give et dumt svar.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar